חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

13.5.19

גאורגיוס פאפאניקולאו, שפיתח את בדיקת ה-פאפ לאבחון סרטן צוואר הרחם


היום, 13 במאי 2019, אנו חוגגים את יום הולדתו ה-136 של הפתולוג היווני/אמריקאי גאורגיוס פאפאניקולאו (Papanikolaou).

הוא נולד ביוון ב-1883. ב-1904 הוא סיים את ביה"ס לרפואה באתונה וב-1910 קיבל Ph.D. באוניברסיטת מינכן, בגרמניה. ב-1913 עבר לניו-יורק בארצות הברית, שם עבד כפתולוג בבית החולים המקומי ובמחלקה לאנטומיה באוניברסיטת קורנל. 

גאורגיוס פאפאניקולאו בשיעור אנטומיה (בסביבות 1900)
Wikimedia commons

הוא פיתח את בדיקת ה-פאפ (Pap smear - לזיהוי שינויים טרום-ממאירים בתאי צוואר הרחם) בשנת 1925, ופירסם אותה בשנת 1928. השיטה, הנקראת כיום על-שמו, מאתרת בדגימה מצוואר הרחם, בעזרת צפייה במיקרוסקופ, תאים טרום-סרטניים וסרטניים. בדיקת ה-פאפ נמצאת היום בשימוש נרחב ובעזרתה מאבחנים ומצליחים (אם האבחון נעשה מספיק מוקדם) להתגבר על חלק מהמקרים של סרטן צוואר הרחם. 

הוא נחשב כמייסד תחום הציטופתולוגיה (Cytopathology). 

בשנת 1961 הוצע לו להקים ולנהל את המכון לחקר הסרטן באוניברסיטת מיאמי, בפלורידה. הוא עבר לשם, אך מת, ב-1962, לפני פתיחת המכון. המכון נקרא היום על שמו. 

תאים מבדיקת פאפ - לאבחון גידולים בצוואר הרחם. משמאל תאים תקינים, מימין תאים מודבקים בנגיפי פפילומה.
המקור: Ed Uthman, Flicker
מרבית הנגעים הממאירים של צוואר הרחם, ונגעים ממאירים נוספים, נגרמים על-ידי נגיפים - papillomaviruses (ששמם אינו קשור במדען, אבל במקרה מתאימים גם לו).

לכ-90 אחוזים מהנגעים האלה קיים היום חיסון יעיל - גארדסיל 9 - שהחל מ-2020 אמור להנתן בשגרה לכל תלמידי ותלמידות כיתות ח. לחיסון מעט תופעות לוואי. גירסה קודמת של החיסון - גארדסיל 6, וחיסון מקביל אחר, Cervarix, הפחיתו בצורה משמעותית נגעים טרום סרטניים וסרטניים בכל מקום בו השתמשו בהן. 

בשלב זה החיסון עדיין לא מייתר את סקירות הפאפ. אך נקווה שזה יקרה מתישהו בעתיד.

לקריאה נוספת

Georgios Papanikolaou - ויקיפדיה האנגלית




פורסם במקביל גם באתר הפייסבוק של המחלקה למדעי הטבע והחיים באוניברסיטה הפתוחה

תגובה 1: