חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

24.4.19

עלילות דם בימי הביניים - קמח למצות ו...חיידקים אדומים


הידעתם? האשמים בעלילת הדם כי היהודים משתמשים בדם ילדים נוצרים להכנת מצות לפסח הם חיידקים


בימי הביניים נפוצו עלילות דם שהאשימו את היהודים בשימוש בדם ילדים נוצרים להכנת המצות לקראת הפסח. כיום, סבורים שהאשמות אלה, לפחות במקור, התבססו על הופעת כתמי "דם" אדומים על הקמח ששימש להכנת המצות, או על המצות עצמן. מאוחר יותר, הפכו עלילות הדם לסוג של "פולקלור".

עלילות דם כאלה היו רבות, והידועות שבהן התרחשו בנוריץ (ב-1144) ובלוא (ב-1171), שבעקבות האחרונה הוצאו להורג כ-40 יהודים. הועלתה גם האפשרות, שעלילת "לה גווארדיה", שהתרחשה בספרד בסוף שנת 1491, היתה מכוונת. מטרתה הייתה להכשיר את האווירה ואת דעת הקהל לקראת גירוש יהודי ספרד בשנת 1492.


הפתרון לתעלומת הכתמים האדומים על הקמח או הלחם נעוץ בחיידקים אדומים מהמין Serratia marcescens. הזיהום החיידקי על הקמח או הלחם מופיע בתנאי לחות.

כתמים אלו מקושרים גם לניסים בהם הופיע דמו של ישוע בלחם הקודש בטקסים נוצריים ואחרים. הצבען האדום שנמצא בחיידקים אלה (וגם בחיידקים נוספים) נקרא פרודיגיוסין (prodigiosin - מחולל הניסים) והוא בעל פעילות אנטיביוטית. בהמשך התגלה שיש לו גם פעילות אנטי-סרטנית. בעבר היו גם ניסיונות להשתמש בו לצביעת בדים, אך הם כשלו כי הוא דוהה ומתפרק בשמש.

חיידקים אלו נפוצים מאוד במערכות עיכול של בעלי-חיים, וכתוצאה מכך נפוצים גם בסביבה - באדמה, במים ובאוויר. בשל קרבה משפחתית לחיידקים המחוללים את מחלת הדֶבר (Yersinia pestis - שניהם משתייכים למשפחת חיידקי המעיים, Enterobacteriaceae), בשנות החמישים של המאה הקודמת השתמש בהם צבא ארצות-הברית לניסויים בלוחמה ביולוגית. בניסויים נבדק פיזור של חיידקים בהתאם לתנאי מזג האוויר שונים. במבצע שכונה "הפיזור מהים" (Sea spray), פוצצו בלונים מלאי חיידקי S. marcescens מעל לעיר סן-פרנסיסקו. התוצאה הבלתי צפויה היתה עלייה דרסטית בדלקות ריאה ודרכי השתן, שנגרמו על-ידי החיידקים. מאז החיידקים מוכרים כפתוגניים משניים (אופורטוניסטים), המסוגלים לגרום למחלה בעיקר באנשים הסובלים מבעיות רפואיות אחרות.

בשנת 2002 התגלה שהחיידקים גורמים למחלת האבעבועות הלבנות (whitepox), שפגעה במרבית (70-95%) אוכלוסיית אלמוגי השיטית (Elkhorn) בים הקריבי. החיידקים הגיעו אל הים כתוצאה מזיהום מי הים בביוב.

פורסם באתר ובדף הפייסבוק של "מדע גדול בקטנה" 

תגובה 1: