חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

26.1.19

שבוע המודעות לסרטן צוואר הרחם – 28-21 בינואר


סרטן צוואר הרחם הוא אחת ממחלות הסרטן הנפוצות בנשים. ניתן להקטין את התחלואה והתמותה ממנה על ידי אבחון מוקדם בבדיקות שגרתיות. החיסון נגד גורמי המחלה, נגיפי הפפילומה (papilloma), מאפשר להקטין משמעותית את היקפי התחלואה, ולסייע בהכנסת המחלה לספרי ההיסטוריה.

תאים מבדיקת פאפ - לאבחון גידולים בצוואר הרחם. משמאל תאים תקינים, מימין תאים מודבקים בנגיפי פפילומה.
המקור: Ed Uthman, Flicker

כחצי מיליון נשים ברחבי העולם חולות מדי שנה בסרטן צוואר הרחם. בישראל מאובחנות כל שנה כ-200 נשים. כמחצית מהחולות מתות מהמחלה. סימנים מוקדמים שעלולים להעיד על התפתחות מחלה מאובחנים לרוב בבדיקות שגרתיות: הראשונה, בדיקת פאפ, בה נוטלים דגימות ממספר אזורים בצוואר הרחם, וצופים בדגימות במיקרוסקופ. אם מתגלים תאים חשודים, סוקרים באמצעות מיכשור אופטי (קולפוסקופיה), ודוגמים ביופסיה מאזורים חשודים. אך יכולים לקרות מקרים בהם באופן מקרי לא נדגם אזור שבו יש תאים שאינם תקינים. לפיכך, תוצאה שלילית בבדיקה אינה אומרת בוודאות שאין נגע ראשוני. השנייה, (מתבצעת רק בחלק מקופות החולים בארץ) נקראת פאפ נוזלי, בה מאותר DNA של נגיפי הפפילומה מנוזלים שנאספו מצוואר הרחם.

נגיף פפילומה אנושי במיקרוסקופ אלקטרונים
המקור: Laboratory of Tumor Virus Biology NIH

הביטוי הראשוני של המחלה הוא בדימומים ממושכים מהנרתיק (לרוב לאחר קיום יחסי מין) וכאבים באזור הבטן התחתונה. מרבית מקרי סרטן צוואר הרחם נגרמים על ידי מספר זנים של נגיפי הפפילומה המועברים במגע מיני, אפילו חלקי. נגיפים אלו עלולים לגרום למחלות סרטניות נוספות – בלוע, בגרון, בפין, בנרתיק ובפי הטבעת. תבינו לבד איך הם מגיעים לשם.

הנשאים של הנגיפים לרוב אינם מודעים לכך, והם מפיצים את המחלה לשותפיהם ליחסי המין, כולל ביחסי מין חלקיים או מוגנים (שימוש בקונדום אינו מונע הדבקה). כמעט כל מי שפעיל מינית נדבק בהם בשלב כלשהו, והוא נשאר נשא של הנגיף כשנתיים. הדרך היעילה להימנע מלהידבק ולהדביק את השותפים ליחסי מין היא להתחסן בגיל צעיר, לפני שמתחילים לקיים יחסי מין.

בארץ מחסנים כיום בחיסון גרדסיל – המכיל את שני הזנים המסרטנים 16 ו-18, אשר אחראים לכ-70 אחוזים ממקרי הסרטן, וכן שני זנים נוספים, (6, 11) הגורמים ליבלות (קונדילומה). בקרוב יעברו לחיסון בתרכיב גרדסיל 9 שיכיל חמישה זנים מסרטנים נוספים (31, 33, 45, 52, ו-58. הגורמים ביחד לכ-13% נוספים – ביחד 83%). מדובר בחיסון "מומת" המכיל רק חלבוני מעטפת (L1) של הנגיפים.

החיסון נחשב למאוד בטוח ויעיל וכבר רואים ירידה בנגעים טרום סרטניים במדינות רבות בעולם בהן מחסנים כבר כעשור ויותר. את ההפחתה במקרי סרטן צוואר הרחם נראה רק בהמשך הדרך, כשיותר נתונים מקיפים יאספו. נקווה שבזכות החיסונים, בשילוב בדיקות השגרה וגילוי מוקדם, נגיע ליום שהמחלה תישאר יחד עם האבעבועות השחורות, בספרי ההיסטוריה הרפואית.


לקריאה נוספת

על סרטן צוואר הרחם וה-HPV, אתר ארגון הבריאות העולמי

 סרטן צוואר הרחם – האגודה למלחמה בסרטן

 ניצחון החיסון את הסרטן – מור ארבל – מדע גדול, בקטנה

 על נשאות בפה של נגיפי פפילומה – דרור בר-ניר – על חיידקים נגיפים ושאר ירקות



 פורסם באתר הפייסבוק ובאתר האינטרנט של מדע גדול בקטנה - ינואר 2019


תגובה 1:

  1. הבנתי לבד איך הם מגיעים לשם :-)
    לצערי, להבנתי, לא מקובל לחסן מבוגרים (לא רשמתי שלא ניתן, את זה אני לא יודע)... משהו שאני צר עליו.

    השבמחק