חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

23.1.19

מרפואה עממית לדחיית הקץ?


חוקרים מצאו כי חיידק חדש למדע, שבודד מאדמה ששימשה ברפואה העממית האירית לריפוי מכאובים, הצליח לעכב גדילה של שלושה מששת זני החיידקים הבעייתיים בבתי החולים בעולם. ככל הנראה בשל הפרשת חומרים אנטיביוטיים שהוא מייצר - השלב הבא יהיה להצליח לבודד אותם ולראות כיצד יתפקדו בגוף השלם.

מושבה של חיידק מהסוג Streptomyces מהאדמה בבוהו
Youngbohemian, Wikipedia

על קץ עידן האנטיביוטיקה המתקרב כבר סיפרנו לכם בעבר. מספר לא קטן של חיידקים, רבים מהם בבתי חולים, עמידים לחומרים האנטיביוטיים שבשימוש נרחב. כל אנטיביוטיקה חדשה דוחה בקצת את קץ העידן: העמידות כלפיה (שמקורה במיקרואורגניזמים היצרניים או בשכניהם), בתנאים של שימוש ממושך באותה אנטיביוטיקה ובאנטיביוטיקות אחרות מתפשטת, תוך מספר קטן של שנים, כתוצאה מברירה של חיידקים עמידים, גם לחיידקים גורמי מחלות. כך שכבר פחות משתלם ליצרני התרופות למצוא ולפתח תרופות אנטיביוטיות חדשות. שישה מהפתוגנים הללו, המכונים בראשי התיבות ESKAPE, מהווים בעייה ממשית בבתי חולים ברחבי העולם – כזו ההורגת מספר רב של אנשים.

המקור למרבית החיידקים והפטריות המייצרים חומרים אנטיביוטיים הוא באדמה. רבים מהחיידקים היצרנים משתייכים לקבוצת חיידקים קוריים המכונים אקטינומיצטים, בעיקר, אך לא רק, לסוג Streptomyces.

צוות משותף של חוקרים מאוניברסיטת סוונסי הבריטית והמכון ע"ש רוג'ר בוסקוביץ' בקרואטיה, בודד בשנת 2015 חיידק חדש וריחני מהסוג Streptomyces, שלא היה מוכר למדע. החיידק בודד מאדמה בסיסית (pH מעל 7) ועתירת רדון מאזור בוהו (Boho) שבצפון אירלנד – לה מייחסים המקומיים תכונות ריפוי. המקומיים נוהגים להצמיד מעט מהאדמה עטופה בבד לפצע, שיניים כואבות, ואף מתחת לכרית של החולה, למשך 9 ימים, ובתום השימוש מחזירים את האדמה למקומה.

מושבה של  S. sp. myrophorea מהאדמה בבוהו
Youngbohemian, Wikipedia

החיידק שקיבל בינתיים שם זמני, S. sp. myrophorea, (מילולית – "נושא ריח") גדל בתנאי מעבדה בסביבה בסיסית ביותר, pH10.5. בנוסף, החוקרים מצאו כי הוא עמיד ל-28 מ-36 האנטיביוטים שבשימוש קליני. חשיבותו העיקרית: בתנאי מעבדה עיכב החיידק גידול של של שלושה מחיידקי ה-ESKAPE: מה שמעלה את השאלה, האם החיידק הזה הקנה לאדמה את יכולת הריפוי שלה? ועכשיו על המדענים לבודד, בשיטות ביוכימיות וגנטיות, את החומרים הפעילים מתוך החיידק. לבדוק את בטיחותם ויעילותם בחיות מודל (לרוב עכברים) ובבני אדם מדובר בתהליך ממושך שיכול לקחת שנים ארוכות. שבסופו אולי נוסיף לעידן האנטיביוטי מספר שנים.

לקריאה נוספת

המאמר המקורי - A Novel Alkaliphilic Streptomyces Inhibits ESKAPE Pathogens - בכתב העת  Frontiers in microbiology

פרדוקס בתי-החולים וסוף עידן האנטיביוטיקה - בבלוג זה

מנסים לדחות את סוף עידן האנטיביוטיקה - מור ארבל - מדע גדול, בקטנה

חיידקים מפתחים עמידות לאנטיביוטיקה במהירות - בבלוג זה


פורסם באתרי האינטרנט והפייסבוק של "מדע גדול בקטנה" - 23 בינואר 2019

3 תגובות:

  1. איך מבודדים חיידקים מרגבי אדמה? אשמח להסבר/הפנייה לקריאה.

    השבמחק
    תשובות
    1. מרחיפים קצת אדמה במי ברז מעוקרים. את התרחיף מוהלים וזורעים על מצעים מתאימים.

      מחק
  2. מרגש!
    אכן ידחה בקצת את קיצו של הסוף. וכמובן שלוקח די הרבה שנים (אפילו עשור כתלות בדחיפות ובתקצוב) לבודד ולהבין את מנגנוני הפעולה של חומרים אנטיביוטיים חדשים.
    בהצלחה לחוקרים :-)

    השבמחק