חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

11.10.18

שפעת זה לא משחק ילדים - התחסנו וחסנו אותם

השפעת עצמה היא מחלה קשה העלולה לגרום לסיבוכים שונים ואף גורמת לתמותה באחד מכל 1000 חולים

בקיצור: שפעת זה לא צננת. זו מחלה חריפה ומידבקת של דרכי הנשימה העליונות הנגרמת על-ידי נגיפי השפעת.  מדובר במחלה מתישה עם חום גבוה, צמרמורת, שרירים כואבים. בילדים יש גם שלשולים והקאות. המחלה יכולה להסתבך, וכל שנה מתים ממנה אנשים. אל תסתכנו, לכו והתחסנו.

מחלת שפעת
כשהאף דולף, וחום הגוף קצת עולה לרוב זה ממש לא שפעת. השפעת עצמה היא מחלה קשה העלולה לגרום לסיבוכים שונים ואף גורמת לתמותה באחד מכל 1000 חולים. בין 5% ל-20% מהאוכלוסייה יחלו בשפעת בישראל כל שנה והיא מסכנת במיוחד קשישים, תינוקות, מדוכאי מערכת חיסון ונשים בהיריון. אך גם אנשים בריאים יכולים להסתבך.

השפעת מופיעה בפתאומיות: עלייה חדה בחום הגוף, כאבי ראש ושרירים, שיעולים, כאבי גרון, אף דולף/סתום ועייפות יתר, בילדים יש גם כאבי בטן, הקאות ושלשולים. כאחוז (אחד ממאה) מהחולים בשפעת יתאשפזו בבתי חולים לטיפול בסיבוכים שלה, הנפוץ בהם הוא דלקת ריאות. חלקם מגיעים לטיפול נמרץ נשימתי.


ההדבקה בשפעת
ההדבקה בשפעת מתרחשת לרוב דרך האוויר, באמצעות עיטוש, שיעול ואף דיבור רגיל. דרך נוספת של הדבקה היא על-ידי מגע יד בחפצים מזוהמים, למשל מטפחות משומשות, או משטחים שהתעטשו לעברם, והכנסת היד לפה (כמו שילדים רבים עושים). במקומות פתוחים ו/או מאווררים היטב הסיכוי להידבק נמוך יותר. לרוב נדבקים במקומות סגורים בהם שוהים אנשים רבים, שחלק מהם חולים או נשאים של נגיפי השפעת - אוטובוסים, רכבות, מטוסים, כיתות לימוד וגנים. כדי להפחית את התפשטות המחלה רצוי מאד שחולים ישארו בבית, ושכולם ישטפו היטב ידיים במים וסבון לפני שמכניסים ידיים לפה (לא מעשי בילדים קטנים....).

מקור: Wichogt - Pngtree


מדוע צריך להתחסן מחדש כל שנה?
כשנגיפי השפעת מתרבים הם משתנים במהירות בחלבוני המעטפת שלהם (מוטציות). שינויים אלה גורמים לכך שמערכת החיסון מתקשה לזהות אותם ולהתגונן מפניהם, גם אצל אלה שחלו בעבר או התחסנו. לפעמים מופיעים גם זנים חדשים, שדומים להם לא היו מוכרים קודם. לכן כל שנה מייצרים חיסון שפעת חדש נגד הזנים שהיו נפוצים בעונות הקודמות וצפויים להיות נפוצים גם בעונה הקרובה. בעונת השפעת הקרובה (2019-2018) תרכיב החיסון מגן מפני ארבעה זנים.

קיימים שני סוגי חיסונים: 
הראשון - החיסון המופץ ללא תשלום בקופות החולים ובבתי הספר  - חיסון מוזרק המכיל רק את חלבוני המעטפת של נגיפי השפעת ומיועד לכולם.
השני - חיסון בתרסיס המכיל נגיפים מוחלשים, בתשלום, מיועד מגיל שנתיים עד גיל 49 - רק לבריאים, ללא מחלות רקע. החיסון המוחלש יעיל במיוחד בילדים.

מדוע חשוב להתחסן?
ארגוני הבריאות בכל העולם ממליצים לכל האוכלוסיה מעל גיל חצי שנה להתחסן נגד שפעת מידי שנה לקראת החורף, לא רק לקבוצות הסיכון. וכל המקדים הרי זה משובח...

החיסון מגן על המתחסנים, אך גם על סביבתם, כי הם בסיכוי נמוך יותר לחלות ולכן הסיכוי שיפיצו את המחלה גם יורד: ילדים קטנים שלא יכולים עדיין להתחסן, מבוגרים שמערכת החיסון שלהם כבר נחלשה, מדוכאי חיסון, חולים במחלות כרוניות ועוד. ככל שיש יותר מחוסנים מואטת התפשטות המחלה ופחות אנשים נדבקים וחולים.  

תופעות לוואי ויעילות
אנשים רבים לא חשים כלל בתופעות לוואי לחיסון המוזרק. בחלק מהמתחסנים יש תופעות לוואי קלות, שעיקרן חום, אודם וכאב במקום הזריקה, והוא נחשב בטוח ביותר. תופעות לוואי נדירות יותר כוללות כאבי ראש, כאבי שרירים וחום נמוך - תופעות שחולפות תוך יום-יומיים. תופעות הלוואי של החיסון המוחלש כוללות אף דולף, כאבי ראש, כאבי גרון ושיעול.

איפה מתחסנים?
החיסון ניתן בחינם בקופות החולים. ילדים שמתחסנים פעם ראשונה צריכים להתחסן פעמיים בהפרש של כחודש בין המנות. השנה ינתן גם חיסון לכל תלמידי כיתות ב-ד. יש מקומות עבודה שמחסנים את עובדיהם - בחינם או בתשלום סמלי.

מדוע, למרות החיסון, חולים אנשים לפעמים בשפעת? 
יש שתי סיבות עיקריות לכך: החיסון לא יעיל במאת האחוזים ואצל מיעוט מהמתחסנים הוא לא נקלט. הסיבה הנוספת היא הופעה של זן אחד או יותר שלא אותרו עדיין בעת הכנת תרכיב החיסון.

לכן יעילות החיסון משתנה בין 30 אחוזים ל-60 אחוזים. אך גם יעילות חלקית זו מפחיתה את כמות האשפוזים והתמותה בצורה משמעותית. החיסון מפחית את סיבוכים ואת חומרת המחלה, אם נדבקים בזני שפעת שלא נכללים בחיסון

התחסנו, כדי שיהיה לנו חורף עם הרבה פחות שפעת!

פורסם מטעם עמותת מדעת באתר אינפוגן - 11 באוקטובר 2018 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה