חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

16.8.18

עמידות "בלתי אפשרית" של חיידקי Enterococcus faecium לחומר החיטוי האלכוהולי בבתי החולים


העלייה בשימוש בנוזלי חיטוי מבוססי אלכוהול גרמה לראשונה להתפתחות עמידות לחומרי החיטוי, הנובעת ממוטציות בגנים הקשורים בפירוק של סוכרים.

חיידקים עמידים לחומרים אנטיביוטיים מהווים בעיה חמורה מאד בבתי-החולים בארץ ובעולם. רק במדינתנו הם גובים כל שנה את חייהם של לפחות כ-5000 אנשים – שנכנסו לבית החולים לטיפול במחלה כלשהי, נחשפו לאחד מהם, ולא יצאו מבית החולים בגללו.

אחד הפתרונות שעוזר להתמודד עם אותם חיידקים עמידים הם נוזלי החיטוי לידיים – על בסיס הכהלים אתנול או איזופרופנול (70%) – הפזורים בבתי החולים, ואם הצוות הרפואי והמבקרים מקפידים להשתמש בהם, הם בהחלט יכולים לסייע במניעת העברת חיידקים בין החולים השונים.

צילום: Entheta - wikimedia commons
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Handsprit.jpg
ואכן, ב-15 השנים האחרונות החלו הצוות הרפואי והמבקרים להקפיד ולהשתמש בחומרי החיטוי, ומאז נצפתה ירידה משמעותית במספר החולים שנדבקו בזנים עמידים לאנטיביוטיקה של החיידקים הפתוגניים Enterococcus  faecium ו-Staphylococcus aureus. חומרי החיטוי יעילים גם כנגד פתוגנים אחרים של בתי חולים.

אך כפי שדיווח בתחילת אוגוסט 2018 צוות חוקרים אוסטרלי בהובלת פול ג'ונסון (Johnson) וטימוטי סטינאר (Stinear) מאוניברסיטת מלבורן, לאחר הירידה, החלה בבתי החולים באוסטרליה עלייה ממשית במספר החולים שנדבקו בחיידקי E. faecium. חיידקים אלה עמידים לתרופות האנטיביוטיות. עלייה כזו לא התרחשה עם חיידקי S. aureus, כך שלפחות לגבי האחרונים, היה ברור שהשימוש בנוזל החיטוי יעיל.

חיידקי E. faecium מהווים חלק מאוכלוסיית חיידקי המעיים הטבעית שלנו. לבני אדם בריאים הם לא מזיקים, אך זנים עמידים לאנטיביוטיקה  עלולים להדביק את החולים המגיעים לבתי החולים ולגרום להם בעיקר לדלקות בדרכי השתן ולאלח דם.

צילום: CDC/ James Archer, 2013

החוקרים חיפשו במקררים של שני בתי חולים במלבורן ואיתרו בהם 139 בידודים שונים של חיידקי E. faecium – כל אחד מהם גרם למחלה באדם אחר, בין השנים 2015-1997 – 19 שנה. החוקרים בדקו את כמות השורדים מתוך 100 מיליון חיידקים מכל בידוד – לאחר שהות של 5 דקות בתוך תמיסה של 23% איזופרופנול. התברר שהבידודים המאוחרים יותר, אחרי 2010, היו עמידים לתמיסת החיטוי הרבה יותר מהבידודים המוקדמים יותר, תופעה המכונה סבילות לאלכוהול (alcohol tolerance).

החוקרים השוו את החומר התורשתי של החיידקים העמידים והרגישים לחומר החיטוי. בעמידים הם מצאו מספר מוטציות שונות בגנים הקשורים למטבוליזם של סוכרים, והן שהקנו לחיידקים את הסבילות/העמידות כלפי חומר החיטוי. בכדי לאשר את הממצאים, החוקרים פגעו באותם גנים מוטנטים, ובכך החזירו לחיידקים את הרגישות לחומר החיטוי.

התופעה התגלתה בינתיים רק באוסטרליה, אך בהחלט צריך לבדוק מה קורה בבתי חולים במקומות אחרים בעולם. גם חולים ומבקרים, וגם אנשי צוות מבתי חולים אלה, יכלו להעביר את החיידקים האלה למקומות אחרים, הם לא "חייבים להיווצר" שם בצורה עצמאית.  האם החיידקים האלה התפתחו באוסטרליה? אולי מישהו הביא אותם לשם. חשוב להדגיש, שמלבד E. faecium, שאר החיידקים בבתי החולים כן רגישים לנוזלי החיטוי, ויש להמשיך ולהשתמש בהם.

ולגבי E. faecium – יצטרכו למצוא פתרון מקומי בכל מקום בו יתגלו חיידקים עמידים לחומר החיטוי, החל מבידוד החולים וניקוי סביבתם באמצעים אחרים אולי כאלה המבוססים על כלורינים (תרכובות כלור), הקוטלים אותם.


ראיון עם החוקר הראשי על המחקר:

לקריאה נוספת
תקציר המאמר המקורי - בכתב העת Science translational Medicine

פורסם במדור "מדע מהתנור" בדף הפייסבוק ובאתר האינטרנט של "מדע גדול, בקטנה"

תמונה יכולה לכלול: ‏‏טקסט‏‏

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה