חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

16.7.18

ה-FDA אישר את התרופה Tecovirimat לטיפול אבעבועות שחורות - למה צריך אותה?


מחלת האבעבועות שחורות הוכחדה מהעולם לפני 40 שנים! - אך אנו בכל זאת זקוקים לתרופה...

ב-13 ביולי 2018 הכריזו אנשי מנהל התרופות והמזון של ארצות הברית (ה-FDA) על אישור התרופה טקווירימט (Tecovirimat – המכונה גם TPOXX ו-ST-246), של חברת Siga – לטיפול באנשים שיחלו באבעבועות שחורות – מהמגפות הקטלניות בהיסטוריה, מחלה שידועה בכך שקטלה בין 20 ל-60 אחוזים מהחולים בה!



Tecovirimat.svg
המבנה הכימי של טקווירימט
מקור התמונה: Edagar81, wikimedia commons

השנה חגגנו 40 שנה להכחדת המחלה מהטבע – בשנת 1967, כאשר מספר הנפגעים השנתי מהמחלה היה כ-15 מיליון בני אדם, הכריז ארגון הבריאות העולמי (WHO) "מלחמה" על המחלה. עשרות צוותים רפואיים הועמדו בכוננות לכל מקרה מחלה שידווח בכל מקום בעולם. הצוותים הגיעו לכל מקום, בודדו את החולים וחיסנו (בנגיפי Vaccinia) את מי שהיו במגע קרוב עמם. המקרה האחרון הטבעי דווח בסומליה בשנת 1977. שני מקרים נוספים אירעו ב-1978 בבריטניה, כשעובדי מעבדה נפגעו ב"תאונת עבודה". בשנת 1980 הכריז ארגון הבריאות העולמי על מיגורה של המחלה ואז הופסק החיסון השגרתי כנגדה. כיום ממשיכים לחסן רק יחידות צבאיות מסויימות ועובדי מעבדה רלוונטים.

אז למה צריך תרופה נגד מחלה שהוכחדה מהטבע? הנגיפים הגורמים למחלה, נגיפי ה-Variola,  שהיו קיימים במעבדות מחקר אזרחיות וצבאיות ברחבי העולם הושמדו בהסכמה. הוחלט לשמור לעת הצורך את הנגיפים בשתי מעבדות מאובטחות היטב. האחת באטלנטה שבארצות הברית (במרכז לבקרת המחלות) והשנייה בנובוסיבירסק שברוסיה (במרכז לווירולוגיה ולביוטכנולוגיה). אך לנגיפים אלה יש פוטנציאל לשימוש בלוחמה ביולוגית ומשערים שארגוני טרור או אפילו מדינות מסוימות מחזיקים בנגיפים למטרה זו. יתכן שאף יש נגיפים כאלה במקפיאים של מעבדות שלא נוקו כמה עשרות שנים, כמו שש המבחנות שאוחסנו ב-1954 ושנמצאו  ביולי 2014, במקפיא של מעבדה במרילנד שבארצות הברית.

החשש הוא מכך שאם מבחנות נטושות כאלה ייפתחו על ידי אנשים לא מוסמכים, או כשישתמשו בנגיפים לטרור ביולוגי, תתפרץ מגיפה, משום שכל ילידי 1980 ואילך אינם מחוסנים מפני המחלה.

תזכורת: כיצד נראתה המחלה. מקור התמונה: CDC/James Hicks
סיבה נוספת היא שנגיפי ה-Variola משוייכים למשפחת ה-Poxviridae, שעימה נמנים נגיפים רבים נוספים. לכל נגיפי המשפחה מאפיינים דומים, כך שגם התרופה, וגם החיסון (שמתבסס על נגיפים  אחרים מהמשפחה) מתאימים לכולם. נגיפים אחרים ממשפחה זו גורמים גם הם למחלות שיכולות לפגוע בנו. הבולטים ביניהם כיום הם הנגיפים הגורמים לאבעבועות הקוף – Monkeypox, שהתפשטו, מאז הפסקת החיסון ב-1980, באזורים מסוימים באפריקה וגורמים לכ-15 אחוזי תמותה. התרופה הוכחה כיעילה נגד מחלה זו בקופים, וגם בארנבים, שחלו באבעבועות הארנב (Rabbitpox).

אז מה עושה התרופה? היא מעכבת חלבון מעטפת נגיפי, המכונה P37, שחיוני ליציאת הנגיפים החדשים מהתא המודבק בנגיף, ובכך עוצרת את התפשטות הנגיפים לתאים נוספים.
ויריונים של נגיפי Variola כפי שצולמו באמצעות מיקרוסקופ אלקטרונים חודר (TEM).
מקור התמונה: CDC/ Dr. Fred Murphy; Sylvia Whitfield
התרופה נוסתה על 379 מתנדבים בריאים, כדי לבדוק את בטיחותה. יש לתרופה מעט תופעות לוואי שמתבטאות בכאבי ראש, בחילות וכאבי בטן (די זניח ביחס לתוצאות ההדבקה בנגיפים הטבעיים).
אם תפרוץ מגיפה, אם כתוצאה מתאונת מעבדה, ואם מלוחמה ביולוגית, תשמש התרופה, שנאגרת כעת בכמויות משמעותיות, לטיפול בנפגעים הראשונים. במקביל, יתחילו שוב לחסן, בעזרת נגיפי ה-Vaccinia, נגד המחלה.
בואו נקווה שהתרופה הזו, יחד עם מנות החיסון, יתקלקלו בשל התיישנות.

מקורות והרחבות:

פורסם במקור ב"מדע גדול בקטנה" (באתר ובדף הפייסבוק), יולי 2018

התמונה של ‏מדע גדול, בקטנה‏.
תרכיב החיסון נגד אבעבועות שחורות
מקור התמונה: CDC/ James Gathany

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה