חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

29.6.18

על משחק פוקר, חתולה ממליטה ותרסיס חיידקי Coxiella burnetii

למפגש חברים שגרתי למשחק פוקר התלווה אירוע לא שגרתי. החתולה המקומית המליטה. התוצאה - כולם חלו בקדחת Q, הנגרמת על-ידי חיידקי Coxiella burnetiiאחד מהם, עם מחלות רקע, לא שרד.

מקור התמונה: O.Puchel, Wikimedia commons

ב-14 לפברואר 1987, בעיירה הליפקס, בנובה סקוטיה שבקנדה, התכנסה חבורת של כתריסר אנשים, כולם חובבים של משחק הפוקר. זו לא היתה הפעם הראשונה או האחרונה שהם נפגשו, הם כבר עשו את זה בעבר בתדירות של פעמיים עד שלוש בשבוע. אך הפעם היה משהו לא שגרתי בחדר שבו הם שיחקו. הם לא היו מודעים לכך, שבפינת החדר, בסלסילה שלה, שכבה החתולה של המארחים, והמליטה. שגר של שלושה חתלתולים חמודים הגיח לאוויר העולם. אחד מהם לא שרד.

מקור התמונה: Rune X2, Wikimedia commons

ב-5 במרץ, כשלושה שבועות מאז אותו מפגש, אושפז המארח בבית החולים המקומי עם דלקת ריאות שאובחנה באמצעות נוגדנים מתאימים, כקדחת Q. עד ה-16 במרץ אושפזו כל ה-11 הנוספים. בכולם אובחנה קדחת Q , והם טופלו באנטיביוטיקה טטרציקלין. מלבד אחד שמת (היה גם חולה בליבו, וחלה במקביל בזיהום חיידקי נוסף) כל השאר הגיבו לטיפול והחלימו. בניתוח לאחר המוות נמצאו בריאות המת החיידקים הגורמים למחלה.

קדחת Q היא מחלה נפוצה של בעלי חיים בבר ובמשק האדם, בכל העולם, למעט ניו-זילנד. היא דווחה ואופיינה לראשונה ב-1935 במדינת Queensland שבאוסטרליה, ויש ויכוח אם ה-Q של שם המחלה מקורו בשם המדינה או במילה Query שאלה/תהייה - שזמן רב לא היה ברור מה גורם למחלה. הגורמים למחלה הם חיידקי Coxiella burnetii, הדומים בצורתם (מתגים קטנים וקצרים) ובאורח חייהם (טפילים תוך תאיים) לחיידקי ה-Rickettssia המפורסמים יותר (הגורמים, בין היתר, לטיפוס אפידמי ולטיפוס הבהרות). אך הם משתייכים לתת חטיבה אחרת, וקרוביהם המוכרים לנו יותר הם חיידקי ה-Legionella.


File:Coxiella burnetii, the bacteria that causes Q Fever.jpg
חיידקי Coxiella burnetii בתאים בתרבית
המקור: NIH

כבשים עזים ובקר מהווים את המאגר הטבעי העיקרי של החיידקים, אך גם יונקים אחרים, חיות מחמד (כלבים וחתולים), ומכרסמים שונים, נשאי החיידקים במחלה לרוב לא נראים חולים כלל, אך המחלה מתבטאת בעיקר בעיקר בהריונות, אז החיידקים מתרבים בהמוניהם באברי הרבייה הנקביים, ברחם ובשלייה, ואף חודרים לתאי העובר.  התוצאה - הפלות  ולידות לא תקינות, ולידת צאצאים נגועים שחלקם לא שורד. בתקופת ההמלטות החיידקים מופרשים מכל מקום אפשרי: צואה, שתן, חלב, והפרשות הרחם. ואז החיידקים מתפזרים, גם בתרסיס באוויר וחודרים לדרכי הנשימה של כל מי שבסביבה.... 

כשגורמי המחלה מגיעים לבני אדם, המחלה מתחילה עם סימנים לא אופייניים רבים (כאבי ראש, עליית טמפרטורת הגוף, צמרמורות, ושיעולים) שמתפתחת לדלקות בריאות,  בכבד, בלב ובאברים נוספים, שיכולות גם להיות קטלנית. נשים בהריון עלולות להפיל את עוברן. לרוב, טיפול אנטיביוטי עוצר את התפתחות המחלה ומסייע להחלמה.

החקירה האפידמיולוגית, שהובלה ע"י ג'ואן לנגלי (Langley) מאוניברסיטת דלהאוזי המקומית, שללה קשר בין החולים לאזורים כפריים וחשיפה לחיות משק, חיות בר, או למוצרי חלב לא מפוסטרים. בהמשך  התגלה שכל התריסר מקושרים למפגשי הפוקר, ולמפגש הספציפי בו המליטה החתולה. בבדיקת החתולה התברר שהיא נושאת ברחמה את החיידק וגם שני גוריה הנותרים נחשפו אליו. הקשר להמלטה הובהר סופית, לאחר שהתברר שילדי המארח, שהיו בקשר הדוק עם החתולה כל הזמן, אך לא בעת ההמלטה, לא נחשפו לגורם המחלה. התברר שכל מי שהיה בחדר בזמן ההמלטה -אז נפלט מהרחם תרסיס של חיידקים לחדר הלא כל כך מאוורר - וכמה שעות אחריה, שאף את החיידקים למערכת הנשימה שלו - וחלה.

השאלה הפתוחה שנותרה בסיפור זה.... כיצד נדבקה החתולה. הרי לא מדובר באזור כפרי. השערת החוקרים - החתולה כנראה טרפה עכבר נגוע, ואם הם צודקים, יתכן שמדובר במחלה שלא מאפיינת רק אזורים כפריים.

הארוע תואר בכותרת המאמר ובכתבות הנלוות אליו כ"דלקת הריאות של שחקני הפוקר" - Poker Players' Pneumonia.


לקריאה נוספת

המאמר המקורי, מ-NEJM.

תודה לדניאל קולסקי שהסב את תשומת ליבי לנושא בפוסט הפייסבוק שלו ב"עובדות לא חשובות"



5 תגובות:

  1. מה היה גורלם של החתולה וגוריה?

    השבמחק
    תשובות
    1. החתולה ושני גוריה ששרדו המשיכו את חייהם כרגיל, וכנראה המשיכו ללוות עוד משחקי פוקר.

      מחק
  2. עוד סיבה מצויינת לעקר חתולות ולמנוע המלטות!

    השבמחק