חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

5.9.16

סוג חדש של נגיפי שפעת - Influenza D, בארצות הברית וצרפת.


נגיף שפעת שהתגלה בחזירים ובבקר, נחשד בהתחלה כנגיף שפעת מסוג C (וכונה C/swine/Oklahoma/1334/2011), בגלל שהכיל 7 מקטעי RNA. הנגיף אופיין גנטית וסרולוגית באוניברסיטת דרום דקוטה כנגיף שאינו מתאים לשלושת הסוגים המוכרים כיום של נגיפי השפעת: שפעת A, שפעת B ושפעת C. בתחילת ספטמבר 2016, אישרה הוועדה הבינלאומית לטקסונומיה של נגיפים את שיוך הנגיף החדש, Influenza D, כסוג חדש (שישי) בתת-המשפחה Orthomyxovirdae, כפי שהציעו המגלים.

עדר בקר בנטף, ישראל - עדיין לא ידוע אם הנגיף קיים בארץ.
צילום: SuperJew, wikimedia commons

בן האוס (Hause), דוקטורנט במעבדתו של פנג לי (Lee) בודד את הנגיף בודד לראשונה בשנת 2011 מחזיר חולה בחווה באוקלהומה. בהמשך הוא גילה שפרות הן המאגר של הנגיף, אף שאינן מגלות סימני מחלה. הנגיף מועבר על-ידי מגע ישיר, ןלא דרך האוויר. זה נגיף השפעת הראשון שמקורו בפרות, והוא נפוץ בעדרי פרות ברחבי ארצות הברית. קביות (חזירי-ים) ניתנות להדבקה בנגיף ולשמש כמודל מחקר עליו. נוגדנים נגד הנגיף נמצאו גם בדמם של כבשים ועזים, אך לא בעופות.

נגיף נוסף, דומה מאד לראשון התגלה גם בפרות בצרפת. 

רצף הבסיסים המרכיבים את החומר התורשתי של הנגיף נקבע והתברר שיש דמיון של כ-50 אחוזים בינו לנגיפי שפעת C. החלבון הפנימי שלו (M חלבון ה-Matrix), שונה במבנהו ותפקודו מהחלבון המקביל של נגיפי שפעת C. 

נכון לעכשיו, לא ברור אם הנגיף יכול להדביק בני אדם, להתרבות בהם ולגרום להם למחלה. עובדי בקר שנחשפו לנגיף פיתחו נוגדנים. 

לקריאה נוספת 

המאמר המקורי - מכתב העת mBio, מרץ 2014. 

המאמר העל גילוי הנגיף בצרפת - מ-Emerging Infectious Diseases, פברואר 2015


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה