חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

17.7.16

חיידקי Bartonella quintana - מקדחת החפירות ועד להוביט (ושר הטבעות)


קדחת השוחות, או קדחת החפירות (trench fever), היא מחלה חיידקית המועברת על-ידי כיני גוף (Pediculus humanus corporis). המחלה הופיעה לראשונה ב-1915, במלחמת העולם הראשונה, בקרב החיילים שהיו מחופרים בעמדותיהם מול קווי האוייב. מחלה זו, אף שאיננה קטלנית, יצרה בעייה חמורה, לצבאות הלוחמים. מעריכים שרק בצבאות של צרפת בריטניה ובלגיה, עד סוף 1918, לקו במחלה כחצי מיליון חיילים, כל אחד מהם נוטרל לתקופה של כחמישה שבועות, בה גם תפס מיטה בבית החולים הצבאי.

כשבועיים לאחר ההדבקה, המחלה מתבטאת בעיקר בהתקפי חום חוזרים, המלווים בכאבי ראש, כאבי עיניים, כאבי שרירים בגב וברגליים - בעיקר בשוקיים. ההחלמה מתמשכת כחודש. במקרים מאד נדירים המחלה מתפתחת לכשל לבבי שעלול להיות קטלני. המחלה מאובחנת על-ידי זיהוי הנוגדנים כלפי החיידק כשבוע לאחר הופעת הסימנים. כיום, טיפול של כשבוע עד 10 ימים בטטרציקלינים מאפשר החלמה מהירה יותר.

יש למחלה שמות רבים נוספים ביניהם קדחת חמשת הימים (quintan fever) ואחרים.

שוחה אופיינית לחזית הצרפתית במלחמת העולם הראשונה
המקור: המוזיאון הלאומי למלחמת העולם הראשונה, קנזס, מיסורי, ארצות הברית

בזמן המלחמה לא ידעו מה הגורם למחלה אך חשדו שכינת הגוף היא המעבירה את גורם המחלה הלא-ידוע. לאחר כשנתיים מונו במקביל וללא קשר ביניהם, שני צוותים כדי לחקור את המחלה. צוות אמריקני וצוות בריטי. שחקרו את המחלה על חיילים ועל מתנדבים אזרחיים. בחיילים ובמתנדבים. האמריקנים מצאו שנשיכת הכינים היא הגורם למחלה, ואילו הבריטים מצאו שזיהום פצעי הגרוד על ידי צואת הכינה הוא הגורם למחלה. שני הצוותים צדקו. מאז הוקמו באזורים שבהם זה התאפשר, תחנות לטיהור החיילים מכינים, שם הפשיטו אותם לגמרי ועשו מאמצים רבים לסלק את הכינים מהם ומבגדיהם.

השלב הבא היה זיהוי החיידקים שבתוך הכינה. ואכן, נתגלו בכינים חיידקים דמויי Rickettsia, שכונו בהתחלה Rickettsia quintana. (לימים, לאחר שהסתבר שבניגוד לריקציות האחרות, שלא ניתנות לגידול במעבדה באמצעים מלאכותיים, ניתן לגדל את גורמי קדחת השוחות בתנאי במעבדה, הועברו החיידקים לסוג Rochalimaea, שאח"כ אוחד עם הסוג Bartonella, אליו הם משוייכים גם היום, כ-Bartonella quintana. חיידקים מוכרים אחרים בסוג הם חיידקי Bartonella henselae, הגורמים למחלת שריטת החתול.

כיום המחלה נדירה. בעיקר עקב הירידה בשכיחות של כיני הגוף. מוצאים אותה בעיקר בקרב חסרי הבית החיים בצפיפות, במחנות פליטים, ולעיתים נדירות יותר גם אצל אלכוהוליסטים ומכורים לסמים.

בשנת 2005 נמצאו שרידי DNA של חיידקי Bartonella quintana בשיניים משלד בן 4000 שנה, שנחפר ב-Roaix, בדרום מזרח צרפת.  

חיילים בתור אופייני לטיפול לסילוק כינים.
כינת הגוף היתה המעביר של גורמי המחלה.
המקור: המוזיאון הלאומי למלחמת העולם הראשונה, קנזס, מיסורי, ארצות הברית

חולים מפורסמים, שלחמו בצבא הבריטי במלחמת העולם הראשונה הם קלייב סטייפל לואיס (C.S. Lewis) שחיבר, בין היתר, את "דברי ימי נרניה", א. א. מילן (A. A. Milne), המחבר של פו הדב,  וג'ון רונלד רעואל טולקין (J.R.R. Tolkien), שכתב את ההוביט ושר הטבעות.

קדחת החפירות הצילה, כנראה, את חייו של טולקין.  עקב  מחלתו הוא הוא פונה מיחידתו לבית חולים בעורף. בזמן שהותו בבית החולים נכתשה יחידתו כמעט לגמרי ורק מעטים מהלוחמים בה שרדו. כבר בבית החולים הוא החל לכתוב.


טולקין כקצין  במלחמת העולם הראשונה, 1916
המקור - Wikimedia commons


לקריאה נוספת

על קדחת השוחות במלחמת העולם הראשונה - Frederick Holmes, באתר של אוניברסיטת טקסס

תקציר המאמר על גילוי החיידקים בשלדים בני 4000 שנה




4 תגובות:

  1. מעולה כרגיל. תודה. צריך כנראה להחליף לבריטים במשפט "האמריקנים מצאו שנשיכת הכינים היא הגורם למחלה"

    השבמחק
  2. תמיד מרתק. מקנאה בסיגל שזוכה להרצאות כל הזמן. עינת, אחות של סיגל רבינא

    השבמחק
  3. מעניין ומרתק... והספרים של טולקין משקפים גם את מציאות המלחמה שחווה הסופר..

    השבמחק