חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

22.6.16

מישויה פעמונית (Michauxia campanuloides) - משפחת הפעמוניתיים



מאי 2015,  נחל כזיב


מישויה פעמונית,Michauxia campanuloides ,  הוא צמח גבוה בעל מספר רב של פרחים גדולים, לבנים, שנטויים כלפי מטה. קוטרם כשמונה סנטימטר. עלי הכותרת מופשלים לאחור ומבליטים את שמונת האבקנים המאורגנים במבנה דמוי צינור, שדרכו בולט עמוד העלי עם שמונה צלקותיו. המישויה הוא צמח דו שנתי, בשנה הראשונה מתפתחים רק העלים, ובשנה השנייה עמוד התפרחת. הפריחה העיקרית היא בחודשים מאי ויוני.

המישויה גדלה בבתי גידול סלעיים (גם מעשה ידי אדם...), בגליל, במקורות הירדן ולמרגלות החרמון. ובמקומות נוספים בתורכיה, סוריה ולבנון.
נאספה והוגדרה לראשונה במאה ה-18 על-ידי הבוטנאי אנדרה מישו (Michaux), ועל שמו היא נקראת.

ההאבקה לרוב מתבצעת על-ידי חרקים. האבקנים מבשילים לפני עמוד העלי, ומשירים את האבקה על ה"מברשת" המקיפה את עמוד העלי. משם "אוספים" אותה החרקים. כך גם נמנעת בהתחלה ההאבקה העצמית. הצלקות הבשלות שלא הואבקו על-ידי חרקים, מתארכות ומסתלסלות עד שהן נוגעות במברשת - ואז מתבצעת האבקה עצמית.

המישויה הפעמונית בטבע נמצאת בסכנת הכחדה. המישויה תורבתה וניתן להשיגה גם במשתלות.


מאי 2015,  נחל כזיב

יוני 2020,  נחל גובתה


מקורות קריאה נוספת

מייק ליבנה - מישויה פעמונית - צמח השדה

שיר ורד - חודש סיון – מישויה פעמונית - כלנית

מישויה פעמונית - אתר הצמחים בסכנת הכחדה בישראל




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה