חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

20.3.16

אדמונית החורש, Paeonia mascula - צמח נדיר ובסכנת הכחדה מהר מירון.





אדמונית החורש, היא אחד הפרחים המרשימים שיש לנו בארץ. תחום תפוצתה הוא ממרוקו עד איראן, ואף בדרום אירופה. בישראל היא גדלה רק במקומות מעטים בחלק המערבי של רכס הרי מירון. בית גידולה הוא בקרקעית חורש העשירה ברקבובית.  האדמונית פורחת בתקופה של כשבועיים בשנה בתאריכים שמשתנים בין סוף מרץ לתחילת מאי. הצמח רב שנתי שמתחדש מדי שנה מהפקעת. השיח הפורח יכול להגיע מגובה של כ-40 ס"מ עד 150 סנטימטר. הפרח, שצבעו ורוד עד ארגמן, גדול ועשוי להגיע לקוטר של כ-10 סנטימטר. לפרח אבקנים מרובים שצבע זיריהם כצבע הכותרת, עמודי העלי לבנים, שעירים, והצלקות אדומות. האבקת הפרחים מתבצעת על-ידי דבורי בר גדולות. הפירות דמויי כוכב.


הסוג Paeonia כולל כ-50 מינים - רובם באזורים ממוזגים באסיה ובאירופה, מיעוטם גם באפריקה ובאמריקה. מינים רבים מגודלים כצמחי נוי.


שמו המדעי של הסוג נקרא על שם פיאון, רופא האלים במיתולוגיה היוונית. שמסופר עליו שקיבל את הפרח מאמו של אפולו שריפא בעזרת צמחי הסוג את פצועי מלחמת טרויה. צמחי האדמונית נחשבים כצמחי מרפא ושמשו לריפוי מגוון של מחלות.

בערבית היא נקראת כף הדב, כנראה על פי צורת העלים, המפוצלים לשלוש אונות רחבות.

שם: אדמונית החורש
שם מדעי  Paeonia mascula
שם אנגלי  Male peony
שם ערבי - כף הדוב
משפחה: אדמוניתיים, Paeoniaceae

לקריאה נוספת

מייק לבנה – אדמונית החורש - באתר צמח השדה

גידי נאמן - השפעת ממשק חורש על פריחת אדמונית החורש בשמורת הר מירון - בכתב העת כלנית


חלק מרשומה זו פורסם כ-פרח החודש" ב"גליליאו" 210, מרץ 2016


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה