חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

18.4.14

על המרווה הכחולה (Salvia indica) בעין כרם עלו דחפורים...


מרווה כחולה שצולמה באתר שנהרס ב-2008

את המרווה הכחולה - שלא רק לדעתי היא היפה במרוות, אני מכיר כבר כמה עשורים. ובזכרונותי היא קשורה לשני מקומות בירושלים. הראשון, ליד עין לבן, שם ראיתיה לראשונה, לפני כשלושים שנה או יותר, והשני ליד פנימיית כרמית בעין כרם. אומנם ראיתי אותה פה ושם גם במקומות אחרים, בצפון הארץ, אך ללא חיפוש מפורט באלבומי התמונות (הלא דיגיטליות), לא אוכל להזכר היכן.

בעין לבן התצפית היתה חד פעמית,  ואף שהזדמנתי לעין לבן לא מעט פעמים מאז, זה אף פעם לא היה ממש בזמן המתאים, וכך לא ראיתיה שם שוב (במידה והיא בכלל פורחת שם עדיין).

לפני כמה שנים, ב-2008,  באחד הטיולים עם כלבתי, טינקר בל, (שמאז כבר עזבה אותנו לגן העדן של הכלבים...) לאזור עין כרם, גיליתי ליד פנימיית כרמית אוכלוסייה של מספר פרטים. ושאותה פקדתי מידי שנה ושנה שוב, יותר מפעם אחת. המיקום שלה היה מאד נוח, ממש בצידי הכביש היורד משכונת קריית היובל לעין כרם. ובדרך לטיולים אחרים, או בחזרה מהם, הייתי נעצר שם, מתרשם מיופייה ולעיתים גם מצלם, הן את המרווה והן את הצמחים האחרים שמסביב.

מפה שהעליתי בפורום צמחי בר בתפוז - כדי להסביר היכן המרווה פורחת. העיגול מסמן את מיקומה

את אחד הטיולים שלי הכולל גם את אתר המרווה תעדתי במרץ 2010, ברשומה "אל המרווה הכחולה ובחזרה - טיול פריחה בתוך ירושלים"

התמונה של המרווה שלמעלה שצילמתי שם, ב-2008, מככבת בסרטון ובתמונה באתר צמח השדה.

מרווה כחולה שצולמה באתר שנהרס ב-2013

לפני כמה חודשים החלו דחפורים להרוס את כל הירידה לעין כרם, כדי לבנות שם שכונה חדשה.  דרך כרמית נחסמה לתנועה. בינואר השנה כתבה לי חברה מקבוצת הפייסבוק בוטניקה לאוהבים: "דרור, תגיד שלום למרווה הכחולה שלך ז"ל ליד כרמית. הלך עליה. חבל." היה לי קשה להאמין - בתחילת מרץ נסעתי (מסביב - הרי הדרך חסומה) לבדוק. עם העובדות אי אפשר היה להתווכח...

האביב בעיצומו, אני השנה כנראה כבר לא אראה מרווה כחולה. אני מקושר לדיווחי פריחה, ראיתי תמונות שחברים צילמו של המרווה הכחולה במקומות אחרים והתגעגעתי... אז ישבתי וכתבתי את הרשומה הזו...

עדכון: בעקבות התגובות שקיבלה רשומה זו עודכנתי על מקומות נוספים בהם פורחת המרווה באזור ירושלים ואף יצאתי לראותה...

מרווה כחולה מרוגם גנים - 19-4-14

על המרווה הכחולה באתר צמח השדה

טינקר בל ז"ל - שותפתי לטיולים אל המרווה הכחולה

2 תגובות:

  1. רשימה עצובה ועצוב שעוד מקום גידול של פרח נדיר ויפה נהרס.

    אני מניחה שלא בונים שם דיור המיועד להשכרה לזוגות צעירים

    השבמחק
  2. בבית-אל , מצפון לירושלים - בצמוד לאלוני התולע העתיקים [בראש הר פסגת יעקב, -גבעת האולפנה] בימים אלה פריחת מרווה כחולה יפיפיה [ועוד מרוות שונות!]. גם פריחת המוני בני-סחלב צריפי, שווה!

    השבמחק