חיידקים ונגיפים וגם שאר היצורונים המקיפים אותנו מכל עבר, משפיעים על חיינו מכל מיני כיוונים. בבלוג אספר על אלה המוזכרים מדי פעם בחדשות וגם לחדשות מדעיות הקשורות בהם. כמו כן אשתף אתכם גם בתמונות ודיווחים על יצורים גדולים יותר, שבהם אצפה בטבע. בלוג זה גם יהווה ארכיון לחומרים שכתבתי בעבר ורלוונטיים לנושא.

24.3.10

האם נבגי גחלת או חיידקי דבר בני כ-500 שנה מאיימים על תושבי לונדון בגלל התרחבות הרכבת התחתית?

 ב-19 במרץ התפרסמה הידיעה המתריעה על כך ב-BBC, ב-BioPrepWatch.com, ובאתרי חדשות נוספים.



תקציר הידיעה - בתחילת 1522 - לפני 488 שנה - פרצה מגיפה בלונדון שקטלה 282 אנשים באזור שמוכר היום כרחוב היין (Hayne St). לא ברור היום, במבט לאחור, אם מדובר בגחלת (Anthrax) בדבר (plague) או במחלה אחרת. 
קורבנות המגיפה נקברו בקבר אחים או בבית קברות מאולתר, שכנראה נמצא מתחת למגרש החנייה שברחוב היין מס' 10, כיוון שאף כנסייה לא היתה מוכנה לקבור אותם בשטחה. החפירות לצורך הרחבת הרכבת התחתית בלונדון - האמורות להגיע לרחוב היין, עלולות לחשוף את בית הקברות ואת שרידי הגופות שבהם אולי שרדו חיידקי דבר, Yersinia pestis, או נבגים של  חיידקי גחלת, Bacillus anthracis (או גורמי מחלות אחרים...). האם החפירות באתר תגרומנה להתפזרות אבק שיכיל חיידקים אלה שיסכנו את תושבי האזור המאוכלס הזה של לונדון?
בבור שנחפר באזור במאי 2009, נמצאו אכן שרידי גופות, אך לא חיידקים, והיום יש אמצעים מעבדתיים טובים לזיהויים.

לי נראה שמישהו חיפש כותרת, והעניין לא רציני:  בהנחה שאכן מדובר בבית הקברות האבוד מאותה מגיפה ואכן אותם שרידים של 282 אנשים הכילו חיידקים קטלניים (של דבר גחלת או כל מחלה אחרת, זה לא משנה לצורך העניין) שמיעוטם שרדו 500 שנה (אם בכלל) - גם אם יתפזרו החיידקים לאוויר של לונדון, נזקים רציניים הם לא יוכלו לגרום.




נבגים של Bacillus anthracis  במיקרוסקופ אלקטרונים
צילום: CDC/Janice Haney Carr


אמנם נבגי גחלת שרדו עשרות שנים על האי גרינווארד בסקוטלנד. גם הנבגים שאוחסנו על האי וורוורז'יניה בימת ארל שהתחבר ליבשה שרדו עשרות שנים. אך בשני מקומות אלה הכמות ההתחלתית של הנבגים היתה גבוהה מאד. כך שהסיכון שנבגים יהיו פעילים ברחוב היין לאחר כ-500 שנה, כשכמותם ההתחלתית אינה גדולה הוא מאד נמוך - היות וצריך לשאוף לריאות מעל 3000 נבגים כדי לחלות (ולמות).
אמצעי בטיחות שאולי כן כדאי לנקוט, במידה ויתברר ואכן יש שם חיידקים שם גורמי מחלות,  גם אם בכמויות קטנות, הוא מיגון מערכת הנשימה של העובדים על-ידי מסיכות מתאימות. 

2 תגובות:

  1. אולי כדאי לחרדים לטעון לנוכחות נבגי אנתרקס בעצמות הפלשתים בבית החולים ברזילי.

    השבמחק
  2. שלום שלומית
    אל תתני להם רעיונות... :)

    השבמחק